Tanzimat Dönemi “Hikaye” “Hikaye” kelimesi Türkçeye Arapça’dan geçmiş olup, bir olayın sözlü veya yazılı olarak anlatılmasıdır. Türk edebiyatında bir tür olarak kullanılmaya başlamadan önce anlatma esasına bağlı bütün yazı türleri bu kelimeyle karşılanmaya çalışılmıştır. Tanzimat dönemi ile birlikte “hikaye” bir türün adı olarak kullanılmaya başlanmış, böylece “modern hikaye” Tanzimat’tan sonra edebiyatımıza girmiştir. Türk siyasi hayatındaki Tanzimat hareketi bir […]
TANZİMAT 1. DÖNEM (1860-1876) | TANZİMAT 2. DÖNEM (1876-1895) |
Sanat, toplum içindir. Halka seslenmişlerdir. Sade bir dil kullanılmıştır. | Sanat, sanat içindir. Aydın kesime seslenmişlerdir. Ağır, tamlamalarla yüklü bir dil kullanılmıştır. |
Tanzimat Dönemi sanatçıları öykülerinin konularını günlük yaşamdan veya tarihten almışlardır. Tema olarak, görücü usulüyle evlilik, kadın erkek ilişkileri, esaret ve cariyelik ele alınmıştır. Tanzimat Dönemi öykücülüğünde olayların, yaşanması mümkün ya da gerçeğe uygun olmasına önem verilmiştir. İlk öykülerde meddah öykülerinin etkisi görülmektedir. Tanzimat birinci dönem sanatçılarının öyküleri modern öykücülüğün acemilik dönemine denk geldiği için aksaklıklar görülmektedir. Tanzimat ikinci dönem sanatçıları birinci kuşağa nazaran daha başarılı eserler vermişlerdir. Eserlerinde gözleme önem vermiş, sebep-sonuç ilişkisini başarıyla kurabilmiş, olmayacak rastlantılardan vazgeçmişlerdir. |