Metinler tek bir anlatım tekniğiyle ile oluşturulamaz. Anlatım teknikleri metnin amacına göre farklılık gösterir. Bir metnin bir şeyi açıklama, bir fikri aydınlatma, bir durum ve karakteri inceleme, düşünceyi değiştirme, anlatımı etkileyici kılma, bilgi verme gibi amaçları olabilir. Anlatım tekniklerini de bu amaçlar doğrultunda dört başlık altında inceleyebiliriz. AMAÇ ANLATIM TEKNİKLERİ Bilgi vermek Açıklayıcı […]
Metinler tek bir anlatım tekniğiyle ile oluşturulamaz. Anlatım teknikleri metnin amacına göre farklılık gösterir. Bir metnin bir şeyi açıklama, bir fikri aydınlatma, bir durum ve karakteri inceleme, düşünceyi değiştirme, anlatımı etkileyici kılma, bilgi verme gibi amaçları olabilir. Anlatım tekniklerini de bu amaçlar doğrultunda dört başlık altında inceleyebiliriz.
AMAÇ | ANLATIM TEKNİKLERİ |
Bilgi vermek | Açıklayıcı anlatım |
Düşünceyi kanıtlamak | Tartışmacı anlatım |
İzlenim kazandırmak, tasvir etmek | Betimleyici anlatım |
Olay içinde yaşatmak | Öyküleyici anlatım |
Anlatım biçimlerinden öyküleme ve betimleme daha çok edebi metinlerde kullanılır. Bu yazılarda öğreticilik özelliği yoktur. Bu teknikler daha çok roman, hikaye, tiyatro,… gibi türlerde kullanılır.
Öğreticiliği ve bilgi aktarımını esas alan metinlerde ise açıklama ve tartışma teknikleri kullanılır. Bu teknikler daha çok makale, eleştiri, fıkra gibi türlerde kullanılır.
Önemli
Bir paragrafta ya da metinde birden fazla anlatım tekniği kullanılabilir.
AÇIKLAMA
ÖRNEK
Avusturyalı romancı, oyun yazarı, şair ve gazeteci Stefan Zweig, 1881’de Viyana’da doğar. Zengin, bir ailenin çocuğudur ve eğitim düzeyi çok iyidir. Yunanca, Latince, Fransızca ve İngilizce bilir. Farklı bakış açısı, barışçıl ve hümanist bir yazar olan Stefan Zweig’ın yaşam öyküsü Nazizmle beraber umutsuzluğa doğru sürüklenir.
TARTIŞMA
ÖRNEK
Son yıllarda videolardan dersleri öğrenmeye çok fazla bir yöneliş gözlenmektedir. Bu eğitimin, sınıftaki eğitimin özellikle de öğretmenin yerini alacağı düşünülmektedir. Bunun okuldaki eğitimin yerini alacağı düşünülebilir mi? Bence, kesinlikle hayır. Sınıflarda her seviye grubundan öğrenciler yer alır. Her öğrencinin iyi anlayamadığı konular farklı yerler olabilmektedir. Önceden hazırlanmış bir anlatımda bunlar yer alabilir mi? Asla! Öyleyse okuldaki eğitim ve yüz yüze öğretmen iletişimi hiçbir zaman ikinci plana düşmeyecektir.
BETİMLEME
BETİMLEME | |
İZLENİMSEL (SANATSAL) BETİMLEME | AÇIKLAYICI BETİMLEME |
* İzlenim kazandırırlar | * Bilgi verir |
* Ayrıntılar arasından en belirleyicisi seçilir | * Ayrıntılar olduğu gibi verilir, belgesel nitelik taşır |
* Özneldir | * Nesneldir |
* Özel ayrıntılar üzerinde durulur. | * Genel ayrıntılar üzerinde durulur |
ÖRNEK
“Köyden kasabaya taşınmıştık. Cadde üstünde, sol tarafta bahçesi olan, beyaz boyalı bir ev satın almıştık. Bahçemizden, komşu bahçeden gelen küçük bir suyolu geçiyordu. Bu su, yan duvarın altından aşağıdaki bahçelere akıyordu. Bizim bahçenin bir köşesinde ufak bir tel kümes vardı. Dip tarafa domates, biber, yeşil salata ekilmişti. Cadde tarafında sardunyalar, pembe karanfiller, hanımelleri bulunurdu.” (1991 – ÖYS)
Açıklama : Yukarıdaki paragrafta yapılan betimlemede ayrıntılar olduğu gibi ve hiç bir yorum katılmadan verildiği için açıklayıcı betimlemedir.
“Güzeldere’de kışın bembeyaz bir sessizlik kaplar her yanı. İlkbaharda taze yeşilin, eflatun orman gülleriyle uyumu göze çarpar. Yazın koyu bir yeşil hâkim olur dağlara. Ya sonbaharda? Kayınların, gürgenlerin kırmızısı, ıhlamur yapraklarının saman gibi sarısıyla güze direnen çalıların yeşili birbirine karışır. Güzeldere’nin en görkemli zamanıdır sonbahar.” (ÖSS-2007)
Açıklama : Yukarıdaki paragrafta yazar, duygularını da katarak betimleme yaptığı için izlenimsel(sanatsal) betimlemeye örnektir.
“Ali, önündeki kitabı okur gibi yaparak, gözleri dalgın, mahzun bir şekilde etrafı seyreder. Hüzünlü hali nedeniyle kimse ona ilişmez. Karamsar hayatı boyunca bir çift kelimesi, çay verdir. Çayı içerken, yüzünde hafif bir tebessüm ve mutluluk işaretleri belirir.”
Açıklama : Yukarıdaki paragrafta yazar, Ali’nin ruhsal yönden özelliklerini belirttiği için ruhsal portreye örnektir. (dalgın olması, karamsarlığı,…)
“Uzun boynu, geniş gerdanıyla salınırdı Ayşe kadın. Kıvır kıvır saçlarının rüzgarda savrulmasını sever, kapkara gözleriyle etrafta gelip geçenleri seyretmeyi ise pek severdi. Elinin üstünde yılların izini belirten damarlarıysa saklayamazdı artık….”
Açıklama : Yukarıdaki paragrafta yazar, Ayşe’nin fiziksel özelliklerini belirttiği için fiziksel portreye örnektir. (uzun boynu, kıvır kıvır saçları,…) anlatım teknikleri
ÖYKÜLEME
Anlatım teknikleri incelenirken betimleme ve öyküleme karıştırılmamalıdır.
Betimleme fotoğraf karesi gibidir. Donuktur. Öyküleme video gibi hareketli ve oluş sırası vardır.
ÖRNEK
Yaklaşık otuz beş yıl öncesine kadar kimsenin ondan haberi yoktu. Kayıp bir kent değildi. Unutulmuştu yalnızca. Sırtını yasladığı dağın dik yamaçlarında, toprak altında bulunan bu kentten, Avrupalı gezginler bir iki satır da olsa söz etmişlerdi. 19. yüzyılda yapılan bilimsel bir yüzey araştırmasında da kimliği belirlenmişti. Ama bu silik izlerin peşine pek kimse düşmedi. Uzun aralıklarla gerçekleştirilen bir iki ziyaret, gözlem… Sonrası derin bir sessizlik…